20novblack friday sale

Black Friday 2012, ben je er klaar voor?

De feestdagen zullen naar alle waarschijnlijkheid wat anders verlopen dan dat wij voorheen gewend waren. Van offline winkelen zullen we ons als consumenten nu steeds meer verplaatsen naar online. En daar kan jij als ondernemer met een webshop behoorlijk van profiteren.

Tijdens de feestdagen zul je als ondernemer altijd voorbereidt moeten zijn. Denk aan zorgen dblack friday saleat je jouw openingstijden op orde hebt, maar ook je relaties een cadeautje sturen als je dat wilt en je medewerkers dat gewilde kerstkado. Je dus  goed voorbeiden op de online run tijdens Black Friday, is erg belangrijk!

Black Friday is toch wel het jaarlijks het hoogtepunt… zeker in de Verenigde Staten, maar inmiddels ook al veel gehoord en gebruikt in Nederland.
Ongetwijfeld zal ook dit jaar Black Friday weer groter zijn dan het jaar ervoor, ben jij er al helemaal klaar voor?
Als ondernemer wil je jouw klanten een goede winkelervaring bieden. Daarom geven wij in dit artikel tips en handvatten die voor, tijdens en na Black Friday voor de beste resultaten zorgen.

Voorbereid voor Black Friday

Je hebt een webshop waar je online jouw producten verkoopt. Het succes van Black Friday valt en staat daarmee met een goede voorbereiding. Daarmee bedoelen we niet alleen dat je genoeg voorraad hebt en grote kortingen aanbiedt, nee goed voorbereiden gaat verder! Denk aan:

  • Google Ads aanpassen
  • Webshop optimaliseren
  • Operationeel haalbaar
  • Informeren
  • Meetbaar maken

Laten we er samen dieper op induiken.

Heb je snel hulp nodig, vul dan snel onze gratis Quickscan formulier in

Met de Quickscan kijken wij wat er verbeterd kan worden en geven wij gratis vrijblijvend advies

Google Ads advertentie & budgetten

Zorg ervoor dat je alles klaar hebt staan voor de grote dag, maar zeker ook in de aanloop er naartoe. De meeste webshops promoten die succesvol via Google Ads, Display en Shopping campagnes. En denk nu niet dat je alleen tijdens Black Friday online vindbaar moet zijn.

Consumenten beginnen nu met de oriëntatie en zullen jou in eerdere fases van hun klantreis ook al tegen willen komen. Nu een zaadje planten, betekent letterlijk later oogsten. Dus zorg ervoor dat al jouw advertenties en jouw webshop goed vindbaar zijn. Hoe staan je advertenties ingericht, hoe is je budget verdeling en hoe ga je om met stijgende zoekvolumes vlak voor en tijdens Black Friday?

Black Friday in Nederland

Zorg er ook direct voor dat je jouw eerdere bezoekers verzamelt in een remarketing doelgroep. Op die manier kun je hen ruim van tevoren benaderen dat jij meedoet aan Black Friday. Met alleen je Google Ads advertenties strak zetten ben je er overigens niet, want kan jouw webshop alle bezoekers ook aan?

Het functioneren van je webshop

Doen alle producten het? Kun je makkelijk een aankoop doen of lopen je als bezoekers ergens op vast? Je gaat immers meer verkeer naar je website trekken. Hoe zit het met je conversiepercentage op de webshop? Je wilt natuurlijk dat deze zo hoog mogelijk is!

website verkeerNu is het uitgelezen moment om veel verkeer naar je website te krijgen. Is je website daar ook klaar voor? Zitten er geen bugs meer in? Zijn cookiemeldingen goed ingesteld? Heeft je technische partij rekening gehouden met een piek in verkeer? Zonde als je website eruit vliegt in de aanloop naar, of tijdens Black Friday.

Operationeel haalbaar?

Traffic alone doesn’t pay the bills… dat was de boodschap van het Inbound Event van HubSpot eind september. Website verkeer is mooi, maar je wilt dat klanten een aankoop gaan doen. Met  Black Friday kun je verwachten dat je meer verkeer krijgt, maar ook meer bestellingen.

Kun jij het operationeel ook aan dat je meer bestellingen binnenkrijgt? Kun je die op tijd geen voorraadleveren? Heb je genoeg voorraad? Heb je genoeg mankracht om de klantenservice goed te bedienen? Zorg ervoor dat je hier ruimschoots van tevoren over nadenkt. Wellicht dat je jouw ‘openingstijden’ wel verruimd en een tijdelijke klantenservice hebt die 24 uur bereikbaar is voor alle vragen?

En over operationeel haalbaar gesproken. Wat als jouw bezoekers massaal het winkelmandje weer verlaten? Wat gebeurt er met hen? Laat je hen gaan of ga je aan de slag met e-mail marketing om hen te wijzen op de aflopende acties rondom Black Friday?!

Informeren

Wat ga je doen met Black Friday? Ga je mee met de kortingen? Bied je bulkacties, gratis verzendingen of doe je helemaal niets? Alles kan, maar informeer jouw doelgroep goed! Ga je met fikse kortingen stunten? Zorg ervoor dat jouw doelgroep hiervan op de hoogte is. Zet het op je webshop, in je banner, in je nieuwsbrieven, social media en Google advertenties.

Als jouw doelgroep niet weet wat je gaat doen, gaan ze op 27 november ook niet naar jouw webshop toe. Goed informeren is dus key!

Meetbaar maken

Tijdens hysterische online feestdagen, want dat is wat Black Friday is, wil je alles goed meten! De uitgelezen manier hiervoor is uiteraard Google Analytics. Weet je zeker dat je Analytics helemaal goed hebt ingericht? Je verwacht een hoop verkeer op je site, het is dan wel zo verstandig dat je goed kunt meten en inzien wat het verkeer op je site doet en wat er aan bestellingen of aanvragen binnenkomt.

Daarnaast is het ontzettend waardevol dat je weet welk kanaal en welke inzet een bijdrage heeft geleverd aan jouw omzet. Is dat Google Ads of je organische vindbaarheid? E-mail of misschien wel je social media?

Op Black Friday zelf

Vrijdag 27 november is het Black Friday. Meestal staat het weekend in zijn geheel in het teken van kortingen en acties. Wat je op deze dag zelf kunt doen is natuurlijk net zo belangrijk als alle voorbereidingen die je ervoor treft.

E-mails en nieuwsbrieven

In de voorloop naar Black Friday toe is dit natuurlijk een van de kanalen om volop in te zetten. nieuwsbrieven en mailMaar ook op de dag zelf, is e-mail jouw beste vriend. Op de dag zelf informeer je jouw adressenbestand dat Black Friday begonnen is. De ‘verlaat de winkelmand’ campagne die je in de voorbereidingen gebouwd is, staat nu live en zal het moeten gaan doen!

Vergeet niet ook alle eerste klanten op te nemen in je adressenbestand. Hen kan je vervolgens het gehele jaar blijven voeden met informatie en ervoor zorgen dat ze vaker dan alleen met Black Friday een aankoop bij je komen doen.

Social media

Zorg ervoor dat je jouw social media kanalen allemaal goed in de gaten blijft houdt. Komen er klachten of juist complimenten binnen beantwoord ze dan snel en handel ernaar. Als je merkt dat het bestelproces moeizaam verloopt en ze dit melden via bijvoorbeeld een chat, zul je met jouw developers actie moeten ondernemen!

Daarnaast is social media natuurlijk ideaal om jouw producten extra uit te lichten. Denk aan berichten als ‘Alleen tussen 13.00 en 14.00 dit product voor x% korting’. Op die manier zorg je voor een hoge online betrokkenheid bij jouw webshop en producten.

Monitoren

Houd alles in de gaten. Hoe ziet je verkeer in Analytics eruit? Hoe gaat het met je online budgetten en heb je jouw voorraadbeheer op orde? Zorg ervoor dat je alles goed in de gaten houdt op de analytics checkdag zelf. Je wilt niet ineens beperkt worden door je budget in Google Ads, omdat je dacht dat dit budget wel voldoende zou zijn. Check ook of de koppelingen goed blijven werken en je geen shoppers krijgt die je alsnog teleur moet stellen.

Je bent voorbereid, maar op de dag zelf kun je het zeker niet loslaten.

Na Black Friday

Poeh, dat was het dagje of misschien het weekend wel zeg. Helemaal nu we steeds meer online inkopen kun je terugkijken op drukke dagen. En nu? Heb je al nagedacht over de opvolging van al die bestellingen? Is je klantenservice goed beschikbaar, ook nadat alle bestellingen zijn uitgeleverd? Je kunt na Black Friday nog veel vragen krijgen. Consumenten die bijvoorbeeld een verkeerde kleur of maat hebben gekocht? Krijgen zij het nieuwe artikel ook met dezelfde korting? Of bied je hen alleen de service en geen Black Friday kortingen en garanties meer.

En jouw nieuwe klanten? Wat doe je met hen? Je hebt hopelijk veel nieuwe nieuwsbrief abonnees verzameld.  Hoe ga je deze mensen vasthouden? Ga je ze volgend jaar weer motiveren om een bestelling te plaatsen? Maar al die tijd daartussen dan? Wat doe je met kerst en het voorjaar?

Zorg ervoor dat je jouw webshop onder de aandacht houdt van je doelgroep. Een keer kopen is niet genoeg. Je wilt langdurige klantrelaties opbouwen en hen motiveren vaker wat te kopen. Met service en goede nieuwsbrieven zul je hen blijven boeien. En die uitschrijvers? Dat zijn de dagjesmensen die alleen voor Black Friday langs willen komen. Daar heb je voor jouw webshop niet zoveel aan en kun je best wel missen.

Tijd voor de volgende pieken, Kerst, Valentijn, vakanties, etc

Black Friday is een typische B2C feestdag, maar eigenlijk zul je voor elk bedrijf rekening moeten houden met piekmomenten. Organiseer je een online events? Dan zul je ook rekening moeten houden met de voorbereiding, het event zelf en erna. Met andere woorden Black Friday kun je vertalen naar elk soort event. Of dit nu Kerst, de hopelijk snel weer aantrekkende vakantie boekingen zijn of Valentijn.

Ongetwijfeld heb je in jouw branche ook van die vergelijkbare momenten waarop je veel aanvragen en veel verkeer moet afhandelen, ben jij er met jouw onderneming dan helemaal klaar voor? Wij zijn benieuwd en hopen op veel online succes de komende maanden voor jouw webshop en bedrijf.

Geef een antwoord

© 2020 All rights reserved. Developed at Media on Top

MEDIA ON TOP
Chat openen
Hoi!
Kunnen we je helpen?